dr_hamed.jpg

حامد صمدلویی ( دکترای علوم سیاسی )-

مقارن پانزدهمین سالگرد یادواره شهدای یاک 40 ( شهید دکتر قربانعلی قندهاری، شهید مهندس غلامعلی هزارجریبی نمایندگان گرگان و آق‌قلا، شهید سیدمنصور حسینی نماینده مردم مینودشت و کلاله، شهید علی کوهساری نماینده رامیان، آزادشهر، فندرسک و چشمه‌ساران، شهید اترک طیار نماینده مردم گنبدکاووس، شهید عظیم گل نماینده بندرترکمن، بندرگز و کردکوی، شهید محمدصادق صادقی نماینده علی‌آبادکتول و شهید رحمان دادمان وزیر راه و ترابری وقت ) فرصتی مغتنم است تا یادی کنیم از کسانی که شعار بامدادان تا بامدادان خدمت به مردم را جامه عمل پوشاندند و ثابت کردند فرایند توسعه نه صرفا یک مولفه تئوریک بلکه یک اراده قابل تحقق و جمعی است.

با غالب شدن گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی در سپهر سیاسی ایران ، رقابت دو خرده گفتمان جناح راست و چپ اسلامی از مجلس دوم قابل مطالعه و رصد می باشد همین شرایط در حوزه انتخابیه گرگان نیز صدق می کرد.

اما از مجلس سوم بود که قربانعلی قندهاری معروف به شیخ قربان که تا پیش از آن در کمیته انقلاب اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و بنیاد 15 خرداد فعالیت می کرد وارد عرصه انتخابات شد.

استیلا جناح چپ در بخشهای حکومتی و بعضا رفتار تند از این مجموعه در اوایل انقلاب که البته طبق تئوری های انقلاب طبیعی جلوه گری می نماید منجر به آن شده بود که ذهنیت شهروندان حوزه انتخابیه گرگان نسبت به عملکرد این جناح و کاندیدای آن در سومین دوره انتخابات مجلس مثبت نباشد اما بواسطه روحیه کار سازمانی و در همین ارتباط بنیانگذاری اتحادیه انجمن های اسلامی، این شیخ قربانعلی قندهاری بود که توانست در انتخابات پیروز شود، جشن پیروزی بزرگ جناح چپ در مجلس سوم چندان دوام نیاورد چراکه شورای نگهبان انتخابات را باطل و شیخ قربان در مرحله دوم از حجت الاسلام علوی شکست خورد. این شکست به ذائقه چپ وقت گرگان خوش نیامد اما پل پیروزی و از آن مهمتر باعث تغییر شیخ شد.

قندهاری در انتخابات مجلس چهارم کاندیدا نشد و حجت الاسلام لیوانی نامزد جناح چپ گرگان هم نتوانست علوی را شکست دهد. اما گویا شیخ قربان در آن روزها سخت مشغول مطالعه و پژوهش بود و حوزه و دانشگاه را به فعالیت سیاسی ترجیح می داد تا اینکه شگفتی ساز پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد.

شیخ قربان با آرای قریب به دو برابر بیشتر از نماینده همیشه برنده جناح راست که سه دوره پیاپی ( دوم، سوم و چهارم ) شهروندان گرگانی را در مجلس نمایندگی کرده بود پیروز شد تا آرزوی معوقه نه فقط شهروندان گرگانی بلکه کل شرق مازندران آن روزها را نمایندگی و پیگیری نماید. آن روزها همه یک خواسته مشترک داشتند، انتزاع از استان مازندران و تشکیل استان تازه تاسیس که بعدها گلستان نامیده می شد.

حمایتهای آیت الله نورمفیدی، تلاشهای نمایندگان شرق مازندران با محوریت حجت الاسلام قندهاری و همراهی مردم منطقه در نهایت نتیجه داد تا استان گلستان با مرکزیت گرگان وارد جغرافیای سیاسی کشور شود اما این پایان کار شیخ قربان نبود حالا توسعه دغدغه شیخ شده بود و در این راستا صدا و سیمای مرکز گلستان و از آن مهمتر احداث و افتتاح فرودگاه بین المللی گرگان در دستور کار وی قرار گرفت.

انتخابات مجلس ششم از اهمیت بالایی برای شیخ برخوردار بود. او می بایست هم دولت اصلاحات بر آمده از انتخابات دوم خرداد 76 را تقویت می کرد و هم از قبل آن انتظارات فزاینده شهروندان مرکز استان که خود در بوجود آوردن آن نقش اساسی داشت را محقق می کرد مضاف بر اینکه برای اولین بار حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا داری دو کرسی در مجلس شورای اسلامی می شد.

شکاف بین اصلاح طلبان و تعدد نامزدهای اصولگرایان گرگان مانع پیروزی مجدد شیخ قربان نشد تا اهداف و برنامه های وی با حمایت نماینده ولی فقیه و همکار جدید یعنی مهندس هزارجریبی آغاز شود. آغازی که در آستانه افتتاح فرودگاه بین المللی گرگان با حادثه تراژیک خاتمه یافت.

شهید دکتر قربانعلی قندهاری اصلاحات را از خود آغاز کرد، از حوزه به دانشگاه و از دانشگاه به حوزه رفت ، باور به جامعه مدنی داشت ، تاکید بر قانون می کرد و پیشرفت را شدنی می دانست تا اینکه امروز پرچمدار و نماد توسعه همه جانبه در استان گلستان تلقی گردد. یادش گرامی راهش پر رهرو...

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید